Pandemien giver mulighed for udbredt telemedicin (online behandling)

Telemedicin : COVID-19-pandemien ændrede ikke kun folks dagligdag, men kastede også forsknings- og behandlingsprogrammer overalt ud i stor omvæltninger. Forskere, der gennemførte kliniske undersøgelser, kunne ikke længere mødes for at udvikle studieplaner, rekruttere patienter ved at gå ud i et fællesskab eller foretage personlige vurderinger eller interventioner. Folk kunne ikke besøge deres læger for nye eller eksisterende problemer eller modtage personlige behandlinger, og dem, der deltog i kliniske undersøgelser, kunne ikke deltage i deres planlagte studiebesøg. Selv rejser til aftaler blev i nogle tilfælde et problem.

Forsknings- og behandlingsfællesskaber reagerede imidlertid hurtigt og kreativt på disse uventede udfordringer. En vigtig del af disse svar var den hurtige udvikling og implementering af telemedicinske strategier – digitalt leverede vurderings- og behandlingsmetoder. Forskere deler nu erfaringer med telemedicinske tilgange i deres programmer i både stofmisbrug og smertebehandlinger, der ikke kræver fysiske interaktioner.

Telemedicin kan have forskellige former

Digital leveret behandling kan være lige så forskelligartet som behandling, der leveres personligt. Den mest ligefremme tilgang er en en-til-en-session mellem en sundhedsudbyder og en klient via en sikker telekonference-applikation eller lignende Zoom-lignende teknologi. Et virtuelt møde kan være velegnet til individualiseret rådgivning eller psykoterapi, såsom kognitiv adfærdsterapi, og kan også bruges til gruppeterapisessioner. Under pandemien oprettede Alfa nogle “Zoom -værelser” inden for deres faciliteter, der kunne bruges af individuelle deltagere, med behandlingsstedet på en computer i et separat rum. Dette gjorde det muligt for patienter, der ikke havde adgang til teknologien derhjemme, at logge ind og modtage behandling, mens de opretholdt social afstand.

Telemedicin kan sænke behandlingsbarrierer


Disse og andre former for telemedicinsk tilgang kan udvide behandlingens rækkevidde til befolkninger, f.eks. I landdistrikter med få behandlingsudbydere. F.eks. Alfa’s program rettet mod dem der er spredt ud over landet, og Alfa digitalt leverede og leverer interventioner kan hjælpe med at samle denne spredte befolkning. Derudover kan sådanne fremgangsmåder hjælpe med at løse transportproblemer, da deltagerne ikke behøver at forlade deres hjem for at deltage.

Er telemedicinske interventioner effektive?


Talrige virtuelle behandlingsmetoder er blevet implementeret under pandemien. Mange af disse blev udviklet inden for få måneder, snarere end over flere år, som det er mere normalt.

Information om, hvor effektive disse fremgangsmåder er, er stadig begrænset, selvom forskning er i gang – nogle af dem gik forud for pandemien. For eksempel arbejder vi i landdistrikter for at bruge telemedicinsk opfølgning til medicinbaseret behandling af opioidforstyrrelse og relaterede sundhedsproblemer som infektioner.

Foreløbige rapporter tyder på, at telemedicinske metoder ikke kun ses positivt af patienter, men også af forskellige behandlingsudbydere og andre interessenter fra forskellige indstillinger. Dette understøttes også af observationer om, at nogle programmer, der brugte virtuelle behandlingsmetoder, kunne tiltrække flere deltagere, end de kunne før pandemien.

Mere forskning er nødvendig for at vurdere, hvordan udbydere vedtager og implementerer pandemirelaterede ændringer i telemedicin, hvordan disse teknologiske løsninger påvirker adgang til og fastholdelse af behandling, og hvordan nye og forbedrede værktøjer kan udvide rækkevidden af ​​yderligere evidensbaserede behandlinger.

”Du har også brug for menneskelig berøring. I mange tilfælde vil appbaserede og andre digitale tilgange fungere bedre som en forlængelse af personlige tjenester frem for som en selvstændig, ”tilføjer han.

Er telemedicin her for at blive?

Når social distancering og andre begrænsninger løsner, da COVID-19 kommer under bedre kontrol, vil de innovative telemedicinske metoder, der blev udviklet under pandemien, blive udfaset? Nogle klinikere, har allerede besluttet ikke at vende tilbage til personlige indstillinger. Alfa vil fortsætte med virtuelle tilgange, der gør det lettere for studiepopulationer at oprette forbindelse og finde passende ressourcer.

Meget af det anekdotiske bevis for telemedicinske metoder angiver høj accept af virtuelle formater af både udbydere og klienter. På den anden side indikerer nogle patientundersøgelser, at mange mennesker på grund af muligheden vil vælge at se deres læger personligt igen, når det bliver en mulighed.

I sidste ende behøver det måske ikke at være en enten/eller beslutning.

Vi kan begge dele; vi kan lette en personlig kontakt og derefter bruge virtuelle teknologier til at forstærke det. Alfa forestiller sig servicenetværk, der kan omfatte lokal peer -support samt kontakt med andre behandlingsudbydere, der kan placeres eksternt.

Med passende opmærksomhed på at sikre, at patienter har adgang til teknologier og viden om, hvordan de bruges, tilbyder telemedicin løfte om forbedret pleje og bedre resultater for patienter med smerter og afhængighed.

Hvis du gerne vil vide mere, så kontakt os på 35 35 35 81 og book din første aftale. Forsamtale og evaluering af behandlingsbehov er også gratis